Saturday, March 26, 2011

Jailbreak iOS 4.2.1

Untuk Jailbreak iOS 4.2.1 ini, saya akan menggunakan GreenPoisOn sebagai Jailbreaking Tools. Jailbreak ini adalah Untethered Jailbreak.


1. Pertama sekali, jika anda sudah Jailbreak Tethered menggunakan RedsnOw; sila restore iOS 4.2.1 anda semula menggunakan iTunes.

Download iOS 4.2.1 disini:

iPhone 3G
iPhone 3Gs
iPhone 4

Download GreenPoison RC5 disini:

GreenPoison RC5 (Windows)
GreenPoison RC5 (Mac)

2. Selepas sesi Muat Turun selesai, sila Restore iOS 4.2.1 menggunakan iTunes. Lihat step dibawah ini bagaimana proses Restore dibuat:

I. Pastikan anda Connect iPhone anda dengan Itunes:


II. Selepas selesai, sila pastikan anda Turn Off kan iPhone anda. Kemudian buatkan iPhone anda dalam mode DFU. Untuk membuatkan iPhone anda dalam mode DFU adalah seperti berikut:

  • Selepas Turn Off iPhone anda; Tekan butang Off anda selama 5 saat.
  • Kemudian tanpa melepaskan butang off anda, sila tekan butang home anda selama 10 saat sehingga paparan skrin iPhone anda terpadam.
  • Kemudian tanpa melepaskan butan home anda, sila lepaskan butang Off anda; kemudian biarkan selama 10 saat, lepaskan butang home anda. Tahniah! iPhone anda dalam mode DFU sekarang
III. Selepas selesai dengan mode DFU, iTunes anda akan kelihatan seperti ini:


IV. Kemudian untuk Restore iOS 4.2.1 anda, sila Hold+Shift kiri anda kemudian baru tekan butang Restore. Anda akan dapat memilih iOS 4.2.1 seperti dibawah:

Tekan butang Open selepas selesai memilih.

V. Pop Up box seperti dibawah akan terpapar. Tekan butang Restore untuk teruskan.



3. Masalah Ketika proses Verify restore? Error 3194? 3193? dan so on.... Jangan risau, anda dapat selesaikan masalah ini dengan mengikut step seperti yang ditunjukkan di bawah:

  • Buka file Hosts anda. C:\Windows\System32\drivers\etc
  • Copy file hosts ke Desktop, kemudian buka file tersebut menggunakan notepad.
  • Selepas buka file host anda, sila copy barisan dibawah:
127.0.0.1 gs.apple.com
74.208.10.249 gs.apple.com
74.208.105.171 gs.apple.com
  • Kemudian paste kan kedalam file hosts anda yang dibuka dengan notepad tadi.
  • Save, kemudian Replace file hosts yang telah di ubah ini kedalam direktori C:\Windows\System32\drivers\etc .
4. Setelah selesai, tutup iTunes anda, kemudian buka balik iTunes anda kemudian ulang step 2 seperti di atas.

5. Sudah berjaya restore? Ada yang tidak berjaya Restore kerana ada Error 1013? 1012? dan so on... Jangan risau, abaikan sahaja Error tersebut. Unplug iPhone anda, tutup iTunes anda. Step seterusnya adalah bagaimana cara menggunakan GreenPoison:

I. Sambungkan iPhone anda, Pastikan iPhone anda di tutup(Turn Off) sebelum meneruskan step seterusnya.

II.Buka GreenPoison yang telah anda muat turun sebelum ini.


III. Jika anda pasti iPhone anda telah Turn Off. Teruskan step seterusnya dengan menekan butang Prepare to Jailbreak(DFU).

IV. Paparan seperti dibawah akan terpapar:

V.Ikut step seperti yang tertera pada GreenPoison anda. Laksanakan proses DFU Mode. Tekan butang Turn Off selama 2 saat, kemudian tanpa melepaskan butang Turn Off, tekan butang Home selama 10 saat, tanpa melepaskan butang home, lepaskan butang Turn Off anda. Yeah! Anda dalam mode DFU sekarang! Butang Waiting for DFU seperti di atas automatik akan bertukar menjadi Jailbreak. Tekan butang Jailbreak.

VI. Tunggu sehingga proses Jailbreaking anda siap. Jika siap, Voila! Anda telah mempunyai iPhone iOS 4.2.1 yang telah pun di Jailbreak.

6. Jika ada masalah, boleh ajukan diruangan komen ataupun bertanyakan melalui facebook.



By Nazrin with 48 comments

48 comments:

ak pnya iphone takleh nk on da bro..hancur da...asal ntah
sangkut..lepas buat,still ade eror 3194..pastu da xleh bukak]

@Anonymous: Benda tu dah biasa.. dia buka xboleh bukak. tapi iphone ko tu stuck pada mode DFU critical. Ko kena hold home dengan off button lama2(connect iphone dengan pC) tunggu sampai bunyi usb masuk, tu maknanya dia dah connect tapi iphone xkn keluar pape. nak lebih info. tanya kat fb.

dah try lebih kurang 10 kali. tapi, problem 3194 tu tak hilang jugak. still ada. macam mana tu? tak boleh nak restore jugak.

mcm ni la. bg ym, biar aku add.

kt mana nk dpt utk unlock tu ?

ok kalau JB nak unlock kena pakai menatang apa pulak??.....pening kepala hamba memikirkan peranti canggih nie!!!

persoalannya sekarang nie kan bro lepas jailbreak pakai greenp0ison nie......nak unlock pakai apa pulak??......ada software lain ke??....

Persoalan aku jugak untuk mopimopipopo... aku nak tahu kat pakai iphone apa?

iphone 3g.unlock kene guna ultrasn0w kat cydia ke

yup2.. pakai ultrasnow kat cydia

sorry BRO dah berkurun baru reply maklumlah RL lagi penting dari internet nie kan kan kan nie detail iDevice aku yang tak seberapa nie

Phone : iPhone 3gs

iOS : 3.1.3

Modem Firmware :05.12.01

aku berhasrat mengupdate kan iDevice aku nie ke versi yang terlatest.....tapi takut tak boleh unlock pulak nanti......Jailbreak nie pun belum try lagi so apa jawabannya BRO??.....segala kesulitan amatlah di kesali
- Sekian Terima Kasih -

aku dah naik meluat main game tersekat-sekat EEE....menyampah itulah sebabnya nak update menatang nie......di harap anda sudi membantu ye GENG!!....

@MopiMopiPopo : Update ke 4.2.1 senang. :)

ok BRO......update lepas tu unlock dier bagaimana pula tak silap aku lah kan repo-repo tulah unlocker dier kan kan kan!!!

erk... sebelum tu aku nk tahu, iphone tu beli kat mana? kalau beli dari dealer seperti maxis, digi atau celcom.. kita xperlu unlock.

ha itulah yang susah tu......aku beli menatang nie bukan dekat dealer,dealer ayah-ayah dier lah nak pakai kredit card lah apalah.....beli dekat plaza low yit.....kemungkinan besar dari negara luar kot....itulah yang risau nak JB nie.....kang tak pepasal jer jahanam menatang nie dah lah mahal cam hampeh!!.....kan kan kan baik ambik langkah berjaga-jaga itu pasal lah aku tanya anda BRO!!!

hahaha.. macam ni la.. guna pwnedtool. boleh preserve baseband kita yang dah unlock tu.... try google pwnedgtool.

kalau tak guna kemungkinan besar rosak iphone ke BRO.....ish cam bahaya sahaja.....!!! aku ikut suggestion anda BRO..!!!

Cuba dulu bos... biasa la.. pakai iphone ni kena berani hadapi cabaran!

yenkerhack, saya telah selesai jailbreak spnuhnya ttapi bila nk sync-kan apps, itunes trsebut x dpat install apps tersebut malah kluar "unknown...." jadi bagaimana ye?

Oh saudara irsyad. anda mesti buka cydia, kemudian tap pada manage > sources > Edit > Add > http://cydia.hackulo.us/ . lepas dah siap loading data . search Appsync for 4.0+. Voila!! anda telah berjaya install!

LAAAHHH, macamtu.....maafkan kkurangan dan ktandusan ilmu saya dlam hal ini saudara.haha. tanih tandus basah ditimpa,jutaan kasih harap diterima,hehe

Hahahah... itu sudah biasa... seperti bayi yang baru lahir, seperti itu jugalah manusia yang baru mencebur diri dalam bidang ini. Agak puitis ungkapan saudara lontarkan. Gunung Ganang bercabang Lima, sama2.. hahaha..

This comment has been removed by the author.

Hmm... kan ada icon loader kan.. bukak icon loader tu kemudian ada button cydia. click tu kemudian download.

dah install pastu successful..tpi yg mnimbulkan kmusykilannya adlah lpas dh successful tu x jadi pape...tkan balik button cydia pastu die install balik tpi still x jadi pape..mngkinkah masalah internet?

yeah2.. itu mungkin juga disebabkan oleh massalah internet... sebab biasanya ikut step ni sepatutnya sudah berjya.

bro macam mana nak preserved baseband nie kurang kefahaman lah BRO......kalau tak preserved apa jadi.....ish risau jer aku nak buat sendiri menatang nie......sekarang 4.3.3 lagi hebat kan dengarnya dah stabil kan...aku baca dekat ternet kalau nak update ke ios 4.x.x ke atas nie baseband kena update pulak......risau BRO penyudahnya sampai sekarang tak JB-JB lagi aku punya iPhone.....banyak pulak kelebihan ios 4 nie..geram jer aku tengok....haih apalah nasib

salam bro.. sebelum nk jailbreak tu kite nk backup contact list tu cmne bro?

Sync je pakai itunes... kemudian dah siap jb n restore tu, sync balik dengan itunes... die auto masukkan balik semua contact tu balik

thanks bro :) btw sy punya iphone 3g firmware 3.13 . kalau sy jailbreak ke 4.2.1 perlu ikut step by step di atas?

bro. saya nak tnya lagi ni. sekiranya jailbreak ni tak menjadi adakah phone akan rosak? dan lagi 1, adakah perlu wifi semasa melakukan jailbreak ni? sorry saya noob sal sume nie :)

tak kan rosak. wifi perlu untuk install segala tools jailbreak.

kk paham :) and saya nk tnye. kenapa saya xle install winterboard? i think something missing sbb ia ckp preferenceloaders dengan libhide(depends) so macam mana ya saya nk fixed benda ni?
Thanks- erry

Kalau pakai 4.3.1 memang ada masallah dengan winterboard. nanti ada fix, saya update. :)

tak2. sy guna 3.1.3 skrg. so de masalah semasa nak install winterboard. macam error di preferenceloaders dan libhide

upgrage ke 4.2.1. kalau xdpat gak. memang xdpt la. :) thanks.

Nak mnta bantuan iphone aku jd lembab bila nk bukk mn2 app cm mn nk buat ek?ada jg aku tekan button home 2kali,xmau plak kuar apa ikon unk aku ttup app yg tgh raning

salam bro...ada masalah sikit!Lpas aku wat jb trus iphone xleh nak on ar!Aku dah try wat cm2 r...Hanya kuar gmbar connet to itunes je..nk wat cm mn ni?
tolong aku bro..
yasa2601@yahoo.com.my

macam mana nk buat bila iphone keluar connect to itunes..ada web page yg boleh aja ke geng?

x boleh nk fresh restore iphone 3gs ke ios.5.1

Masalah betul la phone software ni. habis hilang semua benda dalam phone 3gs ios 5.0.1 ni. reboot loop pastu terpaksa la pergi ke 5.1

nk setting asal balik pun xleh nk hidup ni. mcm mana ya?
* dah try DFU. error 3194 kalau guna custom firmware or error 1 bila update melalui itune
* Sim card xleh nk detect kalau on iphone melalui redsnow ( kalau boleh xnk hack , sebab xda software yg stable lagi )

Ada idea mcm mana nk hidup 3gs i.o.s 5.1 ni? kalau hantar kat kedai. caj mahal lak kot

Post a Comment